sorg

Så får du vardagen att funka: ”Många skulle få ett bättre liv genom terapi”

av annika boltegård | foto istock
Var fjärde svensk har gått i terapi. Kanske du också vill prova?  Här är 8 tecken på att du kan ha nytta av en terapeut!

I dag tycks allt fler se terapi som en väg till personlig utveckling. En Sifoundersökning från 2011 visar att var fjärde svensk gått i någon form av terapi. Andelen är säkert ännu större i dag.

JennyMen fortfarande är det många som lider i onödan. Det menar Jenny Rickardsson, psykolog som arbetar med smärtpatienter på Karolinska universitetssjukhuset i Solna.

– Även om ett visst mått av lidande och sorg tillhör livet så är det många som skulle kunna få ett mycket bättre liv genom terapi, säger hon.

Många tror att terapi är att gräva djupt i barndomen och ligga på terapi­soffan i många år. Men så behöver det inte alls vara. I dag finns olika sorters terapier, bland annat KBT, kognitiv beteendeterapi, som är mer handlingsinriktad och går ut på att ändra ett beteende. I den kan det räcka med 10–15 behandlingstillfällen.

Land lottar ut 5 exemplar av Jag tror jag måste prata med någon – en guide till terapi (Natur och Kultur) av Jenny Rickardsson.

Effektiv behandling

– Jag vill slå ett slag för terapi som en effektiv behandling, säger Jenny Rickardsson.

Därför har hon skrivit boken Jag tror jag måste prata med någon – en guide till ­terapi. Den går igenom olika tillstånd och problem som man kan få hjälp med via terapi. Dessutom förklarar hon de vanligaste terapiformerna och hur man tar reda på om en terapeut är seriös.

– Bra terapi handlar om att förändra något som inte funkar i ens vardag. Man måste inte ha en diagnos som depression eller tvångssyndrom för att ha nytta av att gå i terapi. Några samtal hos en psykolog behöver inte vara särskilt dramatiskt, men kan göra stor skillnad, säger hon.

8 tecken på att du behöver hjälp

1. Du begränsar ditt liv

Får du panik av tanken på att hålla ett anförande på jobbet, kanske sjukskriver dig för att slippa? Eller undviker du bussar i rusningstrafik, hissar eller andra platser med trängsel? Om du undviker aktiviteter som väcker ångest kan du behöva hjälp att bryta mönstret.

2. Du har fastnat i sorgen

Du har förlorat en nära anhörig och trots att det har gått flera år är du fast i sorgen. Du kommer inte vidare i sorgeprocessen – stannar hemma, orkar inte träffa vänner och är fort­farande mycket ledsen.

3. Du gillar inte hur du är mot dina barn

Kanske led du av att dina föräldrar ständigt kritiserade dig som barn? Du känner att du har liknande tendenser mot dina egna barn och gillar inte hur du är mot dem. Kanske vill du inte föra över dina problem på dina barn.

4. Du kollar spisen en, två, tre gånger till!

Måste du kolla spisen eller dörren flera gånger varje morgon, fast du egentligen vet att plattan är avstängd och dörren är låst? Om oroliga tankar och olika ritualer upptar mer än en timme per dag kan du behöva hjälp.

5. Du dövar din ångest på självdestruktivt sätt

Inte bara tonåringar kan agera självdestruktivt när de får ångest, det kan vuxna också göra. Att dricka för mycket, äta tills man kräks eller ragga sexpartner är några exempel på destruktiva handlingar man kan ta till för att döva ångesten.

6. Du känner dig ofta sviken av andra

Hamnar du ofta i situationer där du tycker att andra beter sig illa mot dig? Eller irriterar du dig ständigt på din partners nonchalanta sätt att utföra sysslor hemma? Det kan vara reaktionsmönster som du har fastnat i.

7. Du ska skiljas eller har varslats om uppsägning

Ibland vänds livet upp och ned. Du kanske har varslats om avsked, genomgår en skilsmässa eller får oförklarliga attacker av panikångest. Akuta händelser som påverkar hela din vardag och gör att du mår dåligt psykiskt.

8. Du sover dåligt och är ständigt trött

Har du problem att somna på kvällarna eller vaknar ofta på nätterna? Kanske är det oro för ekonomin, jobbet eller barnen som håller dig vaken. Sömnproblem i mer än tre månader sliter på både kropp och psyke.

3 vanliga metoder

KBT, Kognitiv beteendeterapi: En ganska handlingsinriktad terapi. Patienten får ofta konkreta hemläxor som att utmana sin rädsla i små doser. Han eller hon lär sig också bli medveten om hur tankar och känslor påverkar beteendet.

Passar: Vid depression, panikångest, ät-störningar, sömnproblem, fobier, ADHD, med mera, enligt en stor mängd vetenskapliga studier.

ACT, Acceptance and commitment therapy: Liknar KBT men är mer inriktad på att acceptera problemen än att bli av med dem. Patienten lär sig leva ett så gott liv som möjligt och sluta kämpa mot det lidande som inte går att komma ifrån.

Passar: Har använts med framgång vid kronisk smärta, och nu vid ME (kroniskt trötthetssyndrom) bland annat på Karolinska universitetssjukhuset.

Psykodynamisk terapi: Finns olika varianter. De flesta betonar barndomens betydelse. Tar ofta längre tid då en relation till terapeuten byggs upp som ska spegla och reparera den man hade till sina föräldrar. Man ska våga uppleva besvärliga känslor i en trygg miljö.

Passar: Den som vill ha en mindre strukturerad terapi. Klassisk psykoterapi har bevisad effekt vid depression. Det finns andra varianter som hjälper vid emotionellt instabil personlighetsstörning, tidigare kallad borderline.

Så hittar du rätt

  • Sök hjälp på vårdcentralen och be läkaren att remittera till en terapeut. I de flesta landsting har man rätt till terapi om ens besvär bedöms som tillräckliga.
  • Välj rätt – inte bara terapiform, utan även terapeut. Ska det vara en kvinna eller man, en ung eller äldre person? Har han eller hon rätt utbildning och erfarenhet av din typ av problem? Stämmer personkemin?

Vi lottar ut 5 exemplar av Jag tror jag måste prata med någon – en guide till terapi »

GIFTPINNE? Att äta mycket frukt och grönt kan försämra spermiekvaliteten

Bekämpningsmedel i mat ger sämre spermier

En ny studie visar för första gången att bekämpningsmedel i mat på verkar mäns fruktsamhet.

Woman gathers nettle

Ladda upp med skogens apotek! 4 uppiggande dunderkurer

Bota vårtröttheten med naturens spirande örter! Här är fyra dunderkurer du kan göra själv!

woman eating kebab

Behöver du äta mer protein? Ny forskning pekar ut tre grupper!

Nu vill alla äta proteinrikt! Kvarg, ägg, proteinpulver är storsäljare! Och forskningen ger visst stöd åt trenden.

depre

Odla dig frisk! 7 bevis för trädgårdens läkande kraft

Grattis, trädgårdsentusiaster! Ni är friskare till både kropp och själ visar ny forskning!

Så får du en skönare vår – 5 tips mot pollenplågan!

Snuva våren på allergin! Här 5 tips på hur du slipper pollenplågan!