SÖMNPROBLEM. Det finns en rad saker du kan göra för att få bättre sömn.

SÖMNPROBLEM. Det finns en rad saker du kan göra för att få bättre sömn.

Sluta gäspa – så här blir du bättre kompis med John Blund!

Av Hasse Gänger | Foto All Over Press
Var tredje vuxen svensk anser sig ha sömnproblem. Hur är det för dig? Här är 10 tips som kan få dig att sova bättre.

1. Varva ned

Var mindre aktiv de sista timmarna innan du ska sova. Det är bra om du dämpar belysningen och stänger av all skärmelektronik. Ljuset från exempelvis en TV lurar ögonen att tro att det är dag.

2. Minska stressen

Försök att få bort all stress ur huvud och kropp. Det finns andnings- och muskelavslappningsövningar som bidrar till lugn. Skriv ned vad du ska göra nästa dag så slipper du grubbla och vara rädd för att glömma bort något.

3. Ta ett varmbad

När vi lägger oss för att sova sjunker kroppstemperaturen. I ett varmbad ökar den och får dig att varva ned. Den ökade kroppstemperaturen i badet ”lurar” också kroppen till att tro att det är dags att sova.

4. Undvik uppiggande drycker

Exempelvis kaffe, Coca-Cola och öl/vin är uppiggande och försvårar insomning. Koffein gör även att man kan vakna flera gånger under natten. Alkohol har till en början lugnande effekt, men kan i längden ge täta uppvaknanden och dålig sömn.

5. Ät middag i tid

Om du äter för tätt inpå läggdags kan du hållas vaken av att matsmältningssystemet är i gång. Och den som dricker för mycket innan sänggåendet kan få sömnen störd av många toalettbesök under natten.

6. Motionera mera

Den som regelbundet rör på sig ordentligt får både förbättrad sömnkvalitet och sömnlängd. Kroppsaktiviteten dämpar tankarna på annat och ansträngningen gör dig naturligt trött. Motionerande bör dock ske minst ett par timmar innan sovdags så att stresshormonerna hinner sjunka undan.

 7. Skapa behaglig sovmiljö

Ha så mörkt som möjligt i sovrummet och se till så att du inte störs av något ljud (använd öronproppar vid behov). Det är lättare att sova bra i ett svalt rum, ha högst 18 grader i sovrummet.

8. Gör sängen aktivitetsfri

Lär din hjärna att din säng enbart är till för sömn. Undvik därför att exempelvis titta på TV, äta, lyssna på radio och kolla mejlen i sängen. Om du får svårt att sova bör du gå upp och göra någonting annat tills du blir tillräckligt sömning.

9. Sov inte på magen

De som sover på magen kan få problem med rygg, nacke och axlar, och den ställningen påverkar dessutom nattsömnen negativt. Sov i stället på rygg (om du inte har sömnapné) eller på sidan.

 

10. Ha samma sovtider

Regelbundenhet i sovvanorna underlättar möjligheterna till god sömn. Om det är möjligt bör du sova på tider som passar din kroppklocka bäst. För den som har varaktiga sömnstörningarna finns olika hjälpmedel, bland annat kognitiv beteendeterapi via Internet.

Källor: iForm, Må bra, Fibromyalgiförbundet.

Läs även: Hur är din personlighet? Din sovställning kan ge svaret!

Etiketter: sömn, sömnproblem, sova